Sfatul nostru pentru oricine urmează să viziteze un oraș nou ar fi ca, înainte de a porni la drum, să citească puțin despre istoria și obiceiurile locului, dar și despre locurile inedite pe care le poate vedea.




Luna trecută (decembrie 2016), de pildă, cu ocazia micii noastre escapade în Amsterdam, am aflat o mulțime de lucruri interesante ce ne-au răspuns ulterior la toate întrebările pe care ni le-am fi putut pune în timp ce rătăceam pe străduțele străbătute de canale: de ce sunt înclinate casele, cam câte biciclete or exista în tot orașul, ce o însemna steagul roșu cu XXX și dacă o avea vreo legătură cu Cartierul Roșu.

 

1. Orașul este construit pe apă

Amsterdam poate fi descris pe scurt în câteva numere: 165 de canale, 1285 de poduri și aproximativ 2500 de case-vapor ce stau liniștite pe marginile canalelor. De reținut că apa din canale este filtrată o dată la cam trei luni, astfel că nu vei întâlni aici niciodată mirosul specific, de exemplu, Veneției.

2. Amsterdam sau Atlantida?

Se spune că orașul se scufundă încet. Clădirile din Amsterdam sunt construite pe piloni de lemn – în prezent, sunt mai mult de 11 milioane de astfel de piloni – care sunt înfipți la aproximativ 15-20 de metri în pământ, solul fiind nămolos și instabil. În ciuda acestui fapt, orașul este menținut la suprafață, îndemnând mereu ca ingineria olandeză să se îmbunătățească, ceea ce și face. Este cu atât mai impresionant cu cât Amsterdamul rămâne, în egală măsură, unul dintre cele mai ecologice orașe din lume, o dovadă clară că progresul tehnologic poate coexista în deplină armonie cu natura.

3. Nu este o iluzie optică obținută în preajma coffeeshop-urilor.

Multe clădiri din Amsterdam sunt vizibil înclinate în față, dar se pare că ele au fost construite așa în mod deliberat. Până la începutul secolului al XIX-lea, regulamentele de construcție civilă din Amsterdam impuneau în mod expres ca toate casele să fie construite cu o ușoară înclinație în față.

Firește că astăzi există mai multe teorii despre aceste case înclinate. De pildă, înainte de secolul al XIX-lea, multe dintre actualele case erau destinate depozitării mărfurilor, iar pentru ridicarea lor se foloseau scripeții. Era mult mai ușor să se procedeze așa, dar, pentru asta, trebuia ca pereții să fie asigurați cumva împotriva lovirilor, soluția găsită fiind tocmai înclinarea fațadei. O altă explicație ar fi că, datorită scufundării inegale a pilonilor de lemn ce susțin casa, aceasta ajunge ca, treptat, să se încline inegal.

Oricare ar fi motivul exact, este legal și în zilele noastre să construiești o casă înclinată în Amsterdam, cu singura condiție ca și cele de lângă să fie înclinate.

 

4. XXX

Amsterdam are propriu său steag XXX. Deși poate te-ai aștepta să aibă legături pornografice sau trimiteri la Cartierul Roșu, ei bine, află că nu e chiar așa. Simbolul semnifică în realitate un scut cu cele trei cruci ale Sfântului Andrei, care aveau menirea să alunge focul, inundațiile și ciuma neagră, trei dintre cele mai mari și mai des întâlnite probleme ale Evului Mediu. Incendiile, de pildă, era foarte dese pe vremea aceea pentru că mai toate clădirile erau construite din lemn. Astăzi, în schimb, doar puține clădiri de lemn mai există în Amsterdam.

5. 1,25 biciclete pe cap de locuitor.

Amsterdam este orașul unde există mai multe biciclete decât locuitori, adică aproximativ 1.000.000 de biciclete și doar 800.000 de locuitori. Imaginează-ți, deci, că vorbim aici despre o adevărată industrie, în continuă dezvoltare, care aduce pe piață tot felul de biciclete, care mai de care. Cele tipic olandeze vin cu suporturi și atașuri de toate soiurile și îți sunt de folos în orice situație, că vrei să transporți un copil mai măricel, un bebeluș, cumpărăturile sau poate cățelul.

 

6, Pe fundul canalelor zac ruginite aproximativ 25.000 de biciclete. În fiecare an, sunt pescuite peste 12.000!

Cum spuneam și mai sus, este o industrie, tocmai pentru că este un obicei al localnicilor să se folosească foarte mult de biciclete,  chiar într-atât de mult încât cu multe dintre ele se mai întâmplă și accidente.

7. Transparență totală.

Cele mai multe locuințe nu au nici perdele, nici flori la geamuri, iar motivul este neașteptat. Așadar, nu pentru a permite luminii să intre nestingherită, ci din cauza religiei protestante care spune că trebuie să arăți lumii că nu ai nimic de ascuns. Drept urmare, ferestrele caselor trebuie să fie libere și să se vadă prin ele. Este o practică veche ce, pare-se, se menține încă și astăzi.

 

8. Casele sunt înalte și înguste. Oare de ce?

Simplu: impozitul pe locuință se plătește strict pentru suprafața de la sol, așa că locuitorii au găsit această soluție ingenioasă de a-și construi case înguste, dar cât de înalte cu putință și, în consecință, de a plăti un impozit cât mai mic pentru cât mai mult spațiu.

9. Iarba verde de acasă

Una dintre cele mai cunoscute atracții pe întreg mapamondul, iarba, este cea care atrage și foarte mulți turiști an de an, de ordinul milioanelor. Totuși, este bine de știut că este ilegală folosirea canabisului în Olanda, deși, însă, este tolerată.

Teoretic, din coffeeshop-uri nu ai voie să cumperi mai mult de 5 grame/persoană, iar magazinele nu au voie sa dețină stocuri mai mari de 500 de grame. Politica olandeză asupra drogurilor ușoare este condusă de ideea, cum că fiecare ființă umană poate decide cu privire la aspectele propriei sale sănătăți.

 

10. Capitala fără guvern

Oficial, Amsterdam este capitala Olandei, dar toate instituțiile importante ale statului, precum guvernul sau parlamentul, sunt la Haga, care este capitala administrativă a țării

 

11. Biserica Noua și Biserica Veche nu sunt biserici.

New Church sau Nieuwe Kerk nu mai este utilizată în scopuri bisericești, ci ca spațiu pentru expoziții. Există și o cafenea într-una dintre clădirile ce țin de biserică, cu intrare în aceasta, precum și un magazin al muzeului care comercializează cărți poștale, cărți și cadouri ce au de-a face cu biserica și cu expozițiile sale.

Cât despre Biserica Veche sau Oude Kerk, aceasta este cea mai veche construcție din Amsterdam și este situată în inima Cartierului Roșu. Astăzi, și aici sunt găzduite frecvent evenimente culturale precum expoziții sau concerte.

 

12. 1500 de baruri și cafenele

Deși nu este un oraș foarte mare, Amsterdam poate fi considerat orașul barurilor și al cafenelelor, pe care le găsești la tot pasul, fiind în număr de aproape 1500. Clar ai avea de unde alege, nu crezi?

 

13. Cartierul Roșu și fetele de la fereastră

În Olanda, prostituția este legală, reglementată, controlată și taxată de către guvern. Asta înseamnă că oricine o practică (fetele, cu precădere) trebuie să se înregistreze la Registrul Comerțului, unele dintre fete angajându-și chiar și un contabil.

Într-un fel sau altul, cea mai veche meserie din lume se practică în Cartierul Roșu (De Wallen) încă din secolul al XIII-lea, pe vremea când Amsterdam însemna doar un canal și vreo două rânduri de case. Cu toate astea, ferestrele cu lumină roșie au apărut ceva mai târziu, după anul 1900.

Proximitatea față de port, depozitele de mărfuri, comerțul, barurile, pescarii și marinarii ce se întorceau acasă după mult timp petrecut pe mare au fost factori decisivi ce au dus la dezvoltarea acestei zone pe care olandezii au numit-o De Wallen.

Denumirea se referea la primele diguri din jurul orașului, dar, în timp, a ajuns să fie asociată cu atracția principală, prostituția. În zilele noastre, la distanță de câteva secole, zona nu s-a schimbat foarte mult și aceleași caracteristici principale sunt cele ce atrag milioane de turiști anual.

Se spune, de pildă, că ar exista în Amsterdam în jur de 6-8000 de prostituate, însă numai puțin peste 1000 lucrează legal în cluburi de noapte sau ca escorte. Ba mai mult, doar câteva sute de fete se așază în vitrinele semnalizate corespunzător, cu lumină roșie, din Cartierul Roșu.

Pentru o cameră cu fereastră stradală, o prostituată ajunge să plătească de la 80 euro în timpul zilei la 120 euro pentru o noapte întreagă sau chiar mai mult. Totul ține, desigur, de amplasarea ferestrei și de condițiile puse la dispoziție.

Și totuși câți bani câștigă fetele de la fereastra roșie?

Un client plătește în medie 50 de euro pentru circa 15-20 de minute petrecute în compania fetei, dar tariful se poate modifica – el poate crește în funcție de preferințele clientului.

Sigur că și perioada anului are un cuvânt de spus în toată povestea, așa încât o prostituată poate ajunge să câștige cu ușurință câteva mii de euro pe lună.

Lângă Biserica Veche a fost amplasată o statuetă celebră, denumită ”Belle”, ce a fost ridicată în cinstea prostituatelor din întreaga lume. Din același respect pentru fete, nu ai voie să fotografiezi sau să filmezi în zona Red Light, iar fetele nu ar fi deloc încântate dacă totuși te-ai încăpățâna să le faci poze.


Citește și:

Buget de călătorie: 3 zile in Amsterdam
Top 15 lucruri și activități gratuite de făcut în Amsterdam



3 comentarii

  1. Prostituatele platesc 150 de euro de euro pretul fiind pentru 12 ore. Este o adevarata industrie. Exista personalcare vine si le face curatenie, care aduce consumabile, etc. In informatiile de la Muzeul Prostitutiei un client sta in medie doar 6 minute 🙂

    • A Traveler and Adventurer_ on

      Catalin, tariful platit de prostituate pentru vitrina, cu siguranta depinde si de amplasare si vad 🙂

Leave A Reply

Dorești să îți trimitem un email când publicăm o nouă ofertă de vacanță?

Ți-am trimis un email să confirmi abonarea.

Trimite unui prieten