Melilla este o comunitate autonomă a Spaniei aflată pe coasta de nord a Africii, înconjurată de preafrumoasa Mediterană și de Maroc, ceea ce o face enclavă și exclavă în același timp. Centrul orașului arată ca un muzeu, fiind foarte bine îngrijit și având clădiri bine conservate.

Ca un detaliu ce o diferențiază de alte orașe spaniole, Melilla are o concentrație semnificativă de arhitectură Art Nouveau, fiind al doilea astfel de oraș, după Barcelona.

13902200_1046667228787945_2105919188_o

13918926_1046667235454611_1491833666_o

Cum am ajuns la Melilla?

După aventura noastră marocană, căutând un loc unde să ne retragem pentru restul concediului, am descoperit unul dintre cele mai simpatice orașe în care am fost vreodată: Ciudat Autonoma de Melilla.

Se poate ajunge aici cu avionul din Malaga sau Barcelona, cu vaporul sau chiar cu taxiul din orașul marocan Nador. Noi, de pildă, am luat autocarul dinspre Rabat spre Nador, pentru ca, apoi, din Nador, să negociem pentru un taxi ultimii dirhami rămași, taxi care ne-a și dus până la graniță.

Aici, am avut un șoc: existau două intrări, una pentru cetățenii UE, goală, și una pentru cetățenii Non-UE, unde se înșira o coadă nesfârșită formată din precădere din marocani ce cărau după ei  vrute și nevrute – zeci de sacoșe de rafie, saltele pentru dormit, biciclete, mic mobilier –, sperând să înceapă o nouă viață în Spania. Ne-am bucurat, așadar, că suntem români și, deci, cetățeni europeni, și am trecut rapid granița, cu bucurie, de altfel, dar și cu sute de priviri ațintite asupra noastră.

Odată ajunși în oraș, ne-am îndrăgostit pe loc și parcă n-am mai fi vrut să plecăm nicicând. Orașul este de o multiculturalitate ieșită din comun, musulmani și creștini conviețuind, așa cum ar și trebui de fapt, în armonie. Spaniolii din Melilla sunt oameni calmi, răbdători, educați, peisajul fiind completat de marocanii care vin în oraș în speranța unei vieți mai bune, iar împreună ne-au făcut șederea de neuitat. În plus, deși auziserăm că ar exista conflicte între Maroc și Spania, nu am simțit în niciun moment acest lucru, ba dimpotrivă.

Melilla

Iată, deci, mai jos câteva locuri și activități pe care să le ai în vedere dacă ajungi în minunatul orașel spaniol:

1. James’s Chapel

Este, fără doar și poate, una dintre atracțiile principale ale orașului și singura construcție autentică în stil gotic din Africa, așa că ai face bine să nu o ratezi.

2. Melilla la Vieja

Construită între secolele al XVI-lea și al XVII-lea, fortăreața orașului este locuită și astăzi, fiind restaurată în ultimii ani. Pentru pasionați, dar nu numai, aici sunt multe dintre cele mai importante situri istorice ale orașului, printre care un muzeu arheologic, un muzeu militar, Iglesia de la Purísima Concepción, care-i o frumoasă biserică, dar și o serie de peșteri și tuneluri în uz ce datează din vremurile feniciene.

Poți rătăci pe străduțele înguste o zi întreagă, admirând casele foarte bine întreținute și stilul de viață al localnicilor.

Melilla-A-Spanish-Exclave-in-Morroco

3. Parcul Hernandez

Cunoscut ca plămânul verde al orașului, parcul este în egală măsură o capodoperă arhitecturală, fiind decorat cu sute de plante exotice, cu palmieri, cu fântâni arteziene cu leduri colorate și străduțe pavate cu mozaic. Este, pe cuvânt, un loc minunat în care să-ți reîncarci bateriile.

parc hernandez

4. Lobera Park

Deși se află mai la marginea orașului, merită și el tot efortul, având o vegetație bogată și spații destinate copiilor. Și fii atent la cum arată. 🙂

8340228862_e82a2d6049_b

5. Plaja

Valurile Mediteranei și munții Atlas din Maroc zărindu-se în depărtare fac dintr-o simplă plimbare pe plajă o experiență pe cinste. Altfel, majoritatea activităților turistice din zonă gravitează în jurul sporturilor nautice și includ înotul, scufundările și navigația.

În cele patru zile pe care le-am petrecut aici, am văzut foarte mulți localnici făcând jogging pe faleză, ieșind la picnicuri, dar și numeroși oameni cu dizabilități plimbându-se pur și simplu, plaja fiind amenajată cu numeroase căi de acces pentru scaunele cu rotile.

13931484_1046667232121278_1740898757_o

13918938_1046667245454610_1522724097_o

În ce privește cazarea, noi recomandăm cu tot dragul Hotelul Nacional, ai cărui singuri clienți credem că am fost în perioada cât am stat acolo. Este localizat minunat, chiar în centrul orașului, la mai puțin de 10 minute de parcul Hernandez și înconjurat de numeroase terase cu mâncare, unde meniul se învârtea în jurul a 6-10 euro. Camerele sunt foarte curate, mobilierul avea un miros plăcut de pin, iar angajații au o atitudine profesionistă impecabilă.

hotel-nacional-melilla

O ultimă sugestie a noastră ar fi pentru cei cărora le place mersul pe jos: să descopere orașul umblând cât de mult pe străduțe. Mai mult, din centrul orașului și până la aeroport faci cam o oră și 30 de minute, întrebând din localnic în localnic ”Donde esta el aeropuerto?”. Va fi o experiență amuzantă, iar interacțiunea cu localnicii, de neprețuit, și asta pentru că sunt extrem de încântați să vadă că mai calcă și picior de turist la ei în oraș.

Aeroportul este și el special: este, practic, o mică încăpere ce ține loc și de zonă de check in, și de sală de aștepare, și de cafenea. Altfel, dacă nu-ți vine să părăsești încă acest colț de lume, continentul african te îmbie cu un alt orășel, de data asta marocan, Nador, și cu o nouă aventură.